Abarth 124 Spider

Gepubliceerd op

Abarth vernieuwt zijn gamma voor 2017

·  Nieuwe Abarth 595 en nieuwe Abarth 124 Spider : het merk met de Schorpioen vernieuwt zijn volledig gamma voor 2017 !
· Nieuwe Abarth 595 : Twee versies (berline of cabriolet), drie uitrustingsniveaus (595, 595 Turismo en 595 Competizione) en krachtigere 1,4 T-Jet motoren.
· Eén van de voornaamste innovaties is het toegenomen vermogen van de 1.4 T-Jet-motor in de 595 (145 pk) en 595 Turismo (165 pk), waarvan de laatste een Garrett-turbine kreeg. 
· De 595 Competizione is voortaan als optie verkrijgbaar met een mechanisch sperdifferentieel (Abarth D.A.M.). 
·  Koni FSD-schokdempers (Frequency Selective Damping) voor de 595 Turismo en 595 Competizione.
· Nieuw systeem Uconnect (beschikbaar in twee HD-versies, 5'' en 7'').
· Nieuwe Abarth 124 spider : koppelt de ervaring van rijden met een authentieke roadster aan unieke rijsensaties.
· Gewicht beperkt tot 1.060 kg en verhouding gewicht-vermogen van 6,2 kg/pk, de beste waarde in deze klasse.
· 1,4 MultiAir-motor met een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm.
· Topsnelheid van 232 km/u en sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden!
· Abarth : een merk in volle ontwikkeling binnen FCA.

 

 

 

 

Abarth profileert zich, eind 2016, met een uiterst modern aanbod aan modellen ! Na de introductie deze zomer van de nieuwe Abarth 124 spider, heeft het merk eveneens zijn volledig 595-gamma vernieuwt, beschikbaar in twee koettswerkvarianten, drie uitrustingniveaus en motorisaties).

De nieuwe Abarth 595

De nieuwe Abarth 595 is de evolutie van het iconische model: krachtigere motoren, een nog rijkere standaarduitrusting en tal van productinnovaties, waarvan er sommige doorgaans enkel zijn voorbehouden aan de hogere segmenten.

De nieuwe Abarth 595, verkrijgbaar als berline of cabriolet, wordt aangeboden in drie uitrustingsniveaus (595, 595 Turismo en 595 Competizione) en drie vermogensniveaus om in te spelen op de vereisten van uiterst veeleisende en competente klanten. Veel van de upgrades die het nieuwe model introduceert, zijn ontstaan uit de ervaring die Abarth heeft opgedaan met de ontwikkeling van de 695 Biposto, de 'kleinste supersportwagen', die echte racesensaties en -technologie introduceert in een straatlegale auto. 

Deze opvallende en toch betaalbare 595-versie is het basismodel van Abarth en biedt alle standaarduitrusting die hij nodig heeft om het typische rijplezier van het merk met Schorpioen te verzekeren. En bovendien is de 595 de ideale basis voor bestuurders die hun wagen in de loop der jaren willen tunen tot een uniek model.

De 595 Competizione en 595 Turismo belichamen de twee andere hoofdkenmerken van Abarth. De eerste, meer 'puristische' variant is ontworpen voor klanten die houden van prestaties en compromisloze sportiviteit. De tweede verwijst van zijn kant naar de typische waarden van de Italiaanse GT's in een compacte maat die perfect is voor gebruik in steden.

Motor en versnellingsbak

Een van de voornaamste innovaties is het toegenomen vermogen van de 1.4 T-Jet-motor in de 595 en 595 Turismo. De eerste levert 145 pk en een maximumkoppel van 206 Nm terwijl de tweede 165 pk en 230 Nm haalt. Die laatste is bovendien voorzien van een Garrett-turbine. De 180 pk sterke 595 Competizione is dan weer de ideale auto voor bestuurders die hongeren naar adrenaline in de vorm van prestaties en technische voorzieningen. Een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en vervolgens veilig afremmen met het ruim bemeten Brembo-remsysteem met vaste aluminium remzadels met vier zuigers is een waar genoegen in de anatomische 'Abarth Corsa by Sabelt'-zetels. Bovendien levert de motor ook een specifiek vermogen van 132 pk/liter dankzij de ultraperformante Record Monza-uitlaat met 'dual mode'-systeem. Deze exclusieve functie is ook als optie verkrijgbaar voor de rest van het gamma, samen met de Record Modena-uitlaat die identieke prestaties combineert met een minder agressief ogende uitlaat.

Standaard zijn alle versies van de 1.4 T-jet-motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, al kunnen ze tegen meerprijs ook worden uitgerust met een gerobotiseerde, sequentiële Abarth-transmissie met schakellepels aan het stuur.

Abarth D.A.M.

De nieuwe Abarth 595 kan als enige auto in zijn segment schermen met een echt exclusief mechanisch sperdifferentieel (Abarth D.A.M.) voor superieure prestaties.

Het mechanische sperdifferentieel van Abarth, dat als optie verkrijgbaar is op de 595 Competizione met handgeschakelde versnellingsbak, is schatplichtig aan de ervaring opgedaan met de 695 Biposto. 

Het mechanische sperdifferentieel van Abarth benut het volledige potentieel van de 595 Competizione en verbetert de tractie in extreme omstandigheden. Het mechanische sperdifferentieel verzekert een uitstekende koppeloverdracht tussen de voorzetels wanneer een van beide minder grip heeft (een typisch voorbeeld is het verschil in snelheid bij het uitkomen van bochten met een hoge laterale belasting). Deze voorziening stelt de bestuurder in staat om onderstuur te elimineren en de ideale rijlijn aan te houden.

Het Abarth D.A.M.-differentieel maakt deel uit van het nieuwe 'Performance Pack' (enkel verkrijgbaar op de nieuwe Abarth 595 Competizione met handgeschakelde versnellingsbak), dat ook de 17" lichtmetalen velgen 'Supersport' omvat, evenals de Sabelt-zetels in leder/Alcantara® en een frame in koolstof, het 595-logo in aluminium en het rode, witte of glanzend zwarte personaliseringspakket om de look van de auto af te stemmen op uw persoonlijke stijl.

Remmen, ophanging en 'Sport' modus

De 595 Turismo en 595 Competizione zijn standaard voorzien van Koni FSD-schokdempers (Frequency Selective Damping) achteraan die de rijervaring en veiligheid optimaliseren door de wegligging, het rijgedrag en de stabiliteit te verbeteren. En nu worden dezelfde schokdempers standaard gemonteerd op de vooras van de 595 Competizione, met gevoelig dynamischere prestaties als resultaat. Ook heeft de topversie recht op een Brembo-remsysteem met vaste remzadels met vier zuigers (standaard in het rood, als optie verkrijgbaar in het grijs, zwart of geel), in combinatie met geperforeerde en geventileerde remschijven van 305 mm. De standaard remzadels zijn zwart op de 595 Turismo en in het rood of geel verkrijgbaar als alternatief. 

Tot slot beschikt de nieuwe Abarth 595 ook over een sporttoets om diverse parameters van de auto aan te passen: van een maximaal koppel tot de afstelling van het sportstuur, alles staat in het teken van een minder opdringerig gevoel. Bovendien past het systeem de afstelling van het gaspedaal aan om een snellere respons te garanderen terwijl het tft-instrumentenbord overschakelt naar de raceconfiguratie in perfecte Abarth-stijl.

Exterieur

Aan de buitenzijde heeft de nieuwe Abarth 595 tal van nieuwe voorzieningen die de prestaties ten goede komen. Zo werd de voorkant hertekend en beschikt hij voortaan over een ruim bemeten luchtinlaat: die verbetert het warmtebeheer in het motorcompartiment en verhoogt de koelcapaciteit met 18 procent. De prestaties en regelmatigheid van de motor werden dus verbeterd, zelfs bij een meer extreme raceafstelling.

De Abarth-ingenieurs hebben ook hard gewerkt aan de achterbumper om een meer uitgesproken diffuser te creëren. Elk uitrustingsniveau heeft ook recht op specifieke inzetstukken voor de bumper. Ze zijn uitgevoerd in matzwart voor de 595, in bijpassende koetswerkkleur voor de 595 Turismo en in een koudgrijze afwerking voor de 595 Competizione.

De voor- en achterlichtblokken zijn eveneens nieuw, met standaard polyellipsvormige koplampen en led-dagrijlichten op het hele gamma. Xenonkoplampen zijn ook verkrijgbaar. Zij verzekeren een betere lichtbundel en uitzonderlijke efficiëntie in alle weersomstandigheden omdat ze bijna drie keer feller schijnen en langer meegaan dan normale halogeenlampen.

De nieuwe 17'' lichtmetalen velgen 'Granturismo' (standaard op de 595 Turismo) zijn 7 procent lichter en hebben een ruim 50 procent groter ventilatieoppervlak om de warmteverspreiding te verbeteren. Dat vertaalt zich in krachtigere en consistentere remprestaties. De kenmerkende voorzieningen van de nieuwe Abarth 595 zijn onder meer nieuwe accenten in gesatineerd chroom voor de 595 en Turismo, nieuwe buitenspiegelkappen (gesatineerd chroom op de 595 Turismo, bijpassende koetswerkkleur op de 595 en koudgrijs op de 595 Competizione) en nieuwe zijstrepen (standaard op de 595 Competizione), die breder en langer werden om het Abarth-merk sterker te benadrukken.

Het opwindende kleurenpalet van de nieuwe Abarth 595 telt vijftien koetswerkkleuren, inclusief pastel- en metaalkleuren, drielagige lakken en vijf tweekleurige uitvoeringen. Behalve het standaard Grigio Pista omvat het gamma ook het exclusieve Giallo Modena, dat voorheen enkel verkrijgbaar was op de 695 Biposto Record, de sportieve en gloednieuwe pastelkleur Rosso Abarth en het nieuwe, drielagige Bianco Tristrato. Nieuw is de nieuwe tweekleurige combinatie: Grigio Pista/Rosso Abarth.

En tot slot zijn er drie pakketten verkrijgbaar om de look van de auto te personaliseren met Abarth-zijstickers, buitenspiegelbehuizingen en voor- en achterbumperinleg in drie kleuren: wit, zwart of rood.

Interieur

De nieuwe Abarth 595 is ook binnenin volledig nieuw. Nieuwe technische materialen, zoals Alcantara® en koolstofvezel zetten het sportieve karakter van dit model kracht bij. Bovendien is de nieuwe bekleding verkrijgbaar op het hele gamma. 

De 595-versie biedt in het bijzonder specifieke stoffen Abarth-zetels met een uitmuntende zijdelingse steun. De 595 Turismo-versie wordt geleverd met lederen zetels in de kleur zwart, tan of rood terwijl de 595 Competizione standaard is uitgerust met de 'Corsa by Sabelt'-zetels, die tot de best steunende zetels op de markt behoren. Zij bieden een uitmuntende zijdelingse steun en zijn ideaal voor een sportieve rijstijl dankzij hun vermogen om elke minimale lastwissel accuraat door te geven aan de bestuurder. De zetels hebben een stoffen bekleding met een nieuw patroon en nieuwe materialen voor een maximale grip. De alternatieven in leder en Alcantara® zijn als optie verkrijgbaar in de kleuren zwart of tan. 

Bovendien was het nieuwe afgeplatte stuurwiel met viewfinder ontworpen om een doeltreffende, sportieve stijl te verzekeren. Het standaard stuurwiel van de Competizione-versie is gemaakt van technische materialen zoals koolstofvezel en Alcantara®. Het dashboard, al sinds het begin een van de meest iconische onderdelen van de 595, kreeg een specifieke afwerking voor elke versie: een bijpassende koetswerkkleur op de 595, matgrijs op de 595 Turismo en koudgrijs op de 595 Competizione. 

Het koolstofdashboard, afgeleid van dat in de 695 Biposto is voortaan als optie verkrijgbaar en kan worden besteld om het passagierscompartiment van de 595 Competizione naar een nog hoger niveau te tillen. 

En de innovaties gaan nog verder met het gloednieuwe sportieve instrumentenbord, dat de leesbaarheid verbetert met nieuwe graphics die de sportieve modus typeren. Bovendien is de manometer wit verlicht om de leesbaarheid te verbeteren. 

Infotainment

Alle versies zijn standaard uitgerust met de UconnectTM-radio met 5"-aanraakscherm en Uconnect Live-Services (desgewenst met ingebouwd navigatiesysteem en DAB). UconnectTM 7" HD, een snel platform, compleet met hogeresolutiescherm, navigatie en digitale DAB-radio, is eveneens voor het eerst verkrijgbaar op het gamma. Het Uconnect 7" HD-systeem beschikt over een hogeresolutiescherm en Abarth-telemetrie om de rijprestaties op voorgeprogrammeerde circuits bij te houden om de rijstijl te bestuderen en te verbeteren. Het systeem laat zich ook personaliseren en biedt de mogelijkheid om nieuwe circuits op te nemen en op te slaan om later de prestaties te vergelijken. Met de voorgeprogrammeerde Points Of Interest (Officine Abarth en andere belangrijke plaatsen voor het merk) kan elke eigenaar voortaan speciale 'badges' verzamelen. En uiteraard kunnen de resultaten en vooruitgang worden gedeeld via de sociale netwerkpagina's.

Apple CarPlay en Google Android Auto - algemeen beschouwd als de beste mirroring-oplossingen voor smartphones met Apple iOS en Android - worden als optie verkrijgbaar op Uconnect 7" (beschikbaar vanaf september). Zo genieten gebruikers een snelle toegang tot alle functies en inhoud op de smartphone via het aanraakscherm van de nieuwe Abarth 595.

En tot slot maakt ook het geraffineerde en krachtige BeatsAudioTM-systeem met zeven luidsprekers zijn opwachting in de nieuwe Abarth 595. Dit systeem zal de meest veeleisende muziekliefhebbers beslist overtuigen.

Het BeatsAudioTM-systeem, dat werd ontwikkeld in samenwerking met Beats by Dr. Dre, kan schermen met een indrukwekkend totaal vermogen van 480 watt en beschikt over een digitale achtkanaalsversterker met geavanceerd equalizeralgoritme dat het volledige klankspectrum kan weergeven zoals de artiest het ervaart tijdens de studio-opname.

Het soundsysteem Beats AudioTM heeft twee koepelvormige tweeters in de voorstijlen, twee midwoofers van 165 mm in de voordeuren, twee full-range luidsprekers van 165 mm in de achterzijpanelen en een subwoofer van 200 mm in de reservewieluitsparing in het midden van de koffer.

De nieuwe Abarth 124 Spider

De nieuwe Abarth 124 Spider garandeert alles van de intense sportiviteit die de bestuurder van een echte spider mag verwachten. Het nieuwe model werd samen met het Abarth Racing Team ontwikkeld en brengt perfect de fundamentele waarden van het merk tot uitdrukking: sterke prestaties, handwerk en technische uitmuntendheid. De nieuwe wagen tovert meteen een glimlach op het gezicht van wie het geluk heeft om ermee te rijden!

Als erfgenaam van de roadster waarmee Fiat in de jaren '70 zijn eerste Europese rallykampioenschap won, is de Abarth 124 Spider een wagen die vermaakt, die onconventioneel is, en alles heeft om een icoon van rijplezier te worden, net als zijn voorganger.

Als rasechte Abarth werd de nieuwe 124 Spider ontwikkeld voor intense sensaties en sterke prestaties. Hij heeft alle kwaliteiten om te voldoen aan de eisen van de meest veeleisende bestuurder.

Belangrijkste kenmerken: achterwielaandrijving, een verfijnde ophanging en een viercilinder 1,4 MultiAir-motor van 170 pk gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of Esseesse Sports Sequential-automaat met schakellepels aan het stuur. Ook de vormgeving en proporties zijn gekozen met het oog op dynamisch rijden, met een geoptimaliseerd silhouet, een langgerekte motorkap, en twee zetels die dichtbij de achteras zijn geplaatst om de weg echt te kunnen "voelen". Het interieur staat eveneens in het teken van sterke prestaties - het fundament van de sportwagens van het merk met de schorpioen - en krijgt een veiligheids- en comfortuitrusting die men in dit type wagens verwacht.

De Abarth 124 Spider werd ontwikkeld voor intense sensaties en sterke prestaties. Hij heeft alle kwaliteiten om te voldoen aan de eisen van de meest veeleisende bestuurder. Om een uitzonderlijk rijplezier te garanderen heeft hij bovendien een mechanisch sperdifferentieel dat rijden niet alleen veiliger maar ook dynamischer maakt.

Uitstekende gewichtsverdeling

De Abarth 124 Spider is een nieuw referentiepunt in het segment van de sportieve roadsters, zoals de cijfers aangeven. Een groot deel van het gewicht zit tussen de assen en de motor wordt achter de vooras geïnstalleerd, met een schitterende wendbaarheid en fantastisch rijplezier als resultaat.

Dankzij een verfijnde mechaniek en de toepassing van speciale materialen kon het gewicht worden beperkt tot slechts 1.060 kg, wat zich vertaalt in een verhouding gewicht-vermogen van 6,2 kg/pk - de beste waarde in deze klasse - net als een perfecte 50/50-gewichtsverdeling en dus een uitzonderlijke wendbaarheid en buitengewone prestaties. Het een en ander was ook mogelijk dankzij de knowhow van Abarth in de autosport, de aandacht voor elk detail, en de obsessie van Abarth om elke niet-nuttige kilo te elimineren.

Een actieve motorkap werd bijvoorbeeld ontwikkeld om te voldoen aan de normen voor de bescherming van voetgangers bij een aanrijding zonder negatieve impact op de luchtweerstandscoëfficiënt of het esthetische evenwicht van de wagen. Het systeem detecteert gevaarlijke omstandigheden aan de hand van sensoren op de dwarsbalk en activeert dan in enkele milliseconden twee pyrotechnische ladingen in het motorcompartiment om een hoge bescherming te bieden en de botsing met de motorkap te verzachten.

Mechaniek en ophanging van een supercar

De Abarth 124 Spider heeft een ophanging met dubbele wishbones vooraan en een 5-armige multilinkconstructie achteraan, die specifiek werden ontwikkeld voor sterke remprestaties en een optimale stabiliteit in bochten. De stuurinrichting garandeert een voortreffelijk rijgevoel dankzij een elektrisch bekrachtigingssysteem met dubbel rondsel.

De dynamische kwaliteiten van de wagen zorgen ervoor dat klanten het maximum kunnen halen uit de voorwielaandrijving, altijd met echt rijplezier als einddoel. De "Abarth by Bilstein"-schokdempers en de versterkte stabilisatorstangen dragen bovendien bij tot een vlotte wendbaarheid en een hoog rijcomfort.

Het Brembo-remsysteem, met vooraan vaste aluminium remklauwen, garandeert zeer korte remafstanden en een zeer groot uithoudingsvermogen, wat het pedaalgevoel in alle omstandigheden aangenaam en geruststellend maakt.

Buitengewone rijervaring

De Abarth 124 Spider is voorzien van een krachtige 1,4-liter viercilindermotor met het MultiAir-systeem. Hij ontwikkelt 170 pk (of circa 124 pk per liter) en een koppel van 250 Nm. 

De topsnelheid bedraagt 232 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u zit erop na 6,8 seconden.

De motorsound is uiteraard zeer belangrijk voor een Abarth-model. De Record Monza-uitlaat met zijn karakteristieke grom is dan ook standaard.

De spider is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en de Esseesse Sports Sequential-automaat. De eerste kenmerkt zich door een snelle en precieze bediening, met behulp van een korte wedstrijdpook.

De Esseesse Sports Sequential-automaat werd minutieus afgesteld om het motorkoppel te benutten en de bestuurder te trakteren op authentieke rijsensaties. In de sequentiële modus schakelt de bak extreem snel met de pook of, zelfs nog beter, met de schakellepels achter het stuur.

Rijplezier van topklasse

De Abarth 124 Spider wordt voorzien van de allernieuwste elektronische rijhulpsystemen en voorzieningen voor de actieve veiligheid. Om het typische wedstrijdgevoel van een Abarth te verzekeren, kan de bestuurder de elektronische regelsystemen van de nieuwe 124 spider uitschakelen zodat hij of zij volop kan genieten van de unieke en niet-ingeperkte rijervaring gecreëerd door de perfecte balans van de mechaniek en de lineaire respons van de motor. 

En kan hij of zij ten volle ervaren hoe het voelt om met een echte sportwagen met voorwielaandrijving te rijden.

Design volgens het DNA van Abarth

Het design van het nieuwe model weerspiegelt zijn uitstekende technische concept, met typerende elementen die de ideale proporties van een sportwagen creëren: een lange motorkap om het belang van de motor en de kracht van de wagen in de verf te zetten, korte overhangen om de wendbaarheid te accentueren, en een passagierscompartiment dicht in de buurt van de achteras zodat de bestuurder de weg goed kan "voelen".

De verhouding tussen de afmetingen van het passagierscompartiment en de motorkap is vergelijkbaar met die van een wedstrijdwagen. Vooraan vertrekt een horizontale lijn die achteraan samenvloeit met de lijn naar de lichten: een ondubbelzinnige verwijzing naar de oorspronkelijke 124 Spider.

Het design legt ook het accent op sterke prestaties. De vergrote luchtinlaten in de voorbumper en de diffuser in de achterbumper werden ontwikkeld in de windtunnel, samen met de achterspoiler en de voorruit, om de aerodynamica te optimaliseren.

De lichtmetalen 17" velgen, het voorruitkader en de twee rolbeugels krijgen een afwerking in "Forgiato Grey", een kleur die werd gekozen om het technologiepeil van het model te onderstrepen.

Ook de originele lijnen van de voorkant en het zeshoekige radiatorrooster dragen bij tot de sterke persoonlijkheid van de wagen. De welvingen op de motorkap suggereren de overlangse inbouw van de motor: een rechtstreekse verwijzing naar de spider uit 1966. De exclusieve

LED-koplampen en achterlichten accentueren het expressieve uiterlijk, zowel overdag als 's nachts. Opvallend aan de achterlichten is een centraal inzetstuk in dezelfde kleur als het koetswerk, waardoor ze ringen van licht vormen wanneer ze branden.

Vijf koetswerkkleuren zijn beschikbaar: twee pastelkleuren (Bianco Turini 1975 en Rosso Costa Brava 1972) en drie metaalkleuren (Grigio Portogallo 1974, Nero San Marino 1972 en Blu Isola d'Elba 1974). Namen die niet toevallig werden gekozen. Ze brengen hulde aan beroemde overwinningen van het merk in de rallysport.

De motorkap en het kofferdeksel worden matzwart uitgevoerd. De afwerking is een onmiskenbare verwijzing naar de klassieke Abarth 124 Rally, die de originele oplossing toepaste om elke verblinding van de rijder te vermijden. Klanten kunnen er, zonder meerkost, ook voor kiezen om de volledige wagen in dezelfde kleur te laten lakken.

Interieurdesign

Het DNA van Abarth is ook aanwezig in het interieur, dat maximaal ergonomisch wil zijn.

De lederen zetels garanderen een perfecte steun en zijn zeer comfortabel. Ze bieden een ideale rijhouding om de bewegingen van het koetswerk zo goed mogelijk te kunnen voelen.

De bedieningselementen sluiten bovendien perfect aan bij het sportieve karakter van de wagen. De opstelling van de aluminium pedalen, het stuur met ingekorte diameter, de korte versnellingspook en de startknop op het dashboard dragen bij tot een sportieve rijervaring.

Op het dashboard bevindt zich een grote toerenteller met rode achtergrond, die centraal voor de bestuurder is geplaatst, en een systeem voor het starten van de motor zonder sleutel.

Voor een hoog comfort zorgen onder meer de standaard zetelverwarming en een uitstekende geluiddemping dankzij een geluidsabsorberende voorruit, een achterruit van glas, en een dubbellagige vouwkap. Die laatste laat zich in een handomdraai openen en sluiten, iets wat nauwelijks enkele seconden in beslag neemt. Weggeklapt neemt de kap bovendien geen koffervolume in.

Actieve en passieve veiligheid

De nieuwe Abarth 124 Spider wordt voorzien van tal van de allernieuwste systemen voor de actieve en passieve veiligheid. Naast ABS omvat de standaarduitrusting EBD, dat de remkracht verdeelt over de voor- en achteras om de remafstand te optimaliseren en in alle omstandigheden de controle over de wagen te behouden, in het bijzonder in kritieke situaties met sneeuw of ijzel of op slecht wegdek.

Het ESC remt selectief de wielen af en grijpt indien nodig in op het gas om de wagen op zijn bedoelde rijtraject te houden.

Al die systemen kunnen voor rijden op het circuit volledig worden uitgeschakeld, zodat de bestuurder maximaal de perfecte balans en de dynamische kwaliteiten van het model kan benutten.

De driepuntsgordels zijn uitgerust met Constant-Force Retractors (CFR) die de kracht regelen die de gordels uitoefenen, en ze progressief en op een gecontroleerde manier losser maken.

Als optie is het "Visibility Plus"-pack verkrijgbaar dat LED-koplampen met AFLS (Adaptive Front Light System) omvat om ook bij slechte zichtbaarheid een maximaal rijcomfort te garanderen. 

Ze kunnen worden gecombineerd met een regen- en condensatiesensor en met parkeersensoren achteraan.

Uitrusting: sportiviteit en comfort

De nieuwe Abarth 124 Spider heeft een instrumentenbord met drie tellers die recht voor de bestuurder zijn geplaatst. Centraal bevindt zich een grote toerenteller, rechts een snelheidsmeter en links worden gegevens getoond zodat de rijder alle essentiële informatie in één oogopslag kan zien.

De standaarduitrusting bestaat uit een manuele airconditioning, een radio met vier luidsprekers, een mp3-lezer, USB- en AUX-aansluitingen, een snelheidsregelaar en elektrisch bedienbare en wegklapbare buitenspiegels.

In de optielijst staat ook nog het "Premium Bose"-pack met een compleet infotainmentsysteem, dat bediend wordt met een ergonomisch systeem op de middentunnel. Het omvat een kleurenaanraakscherm van 7", een digitale DAB-tuner, twee USB-aansluitingen, een AUX-aansluiting en Bluetooth. Het geheel wordt gecombineerd met een Bose-geluidsinstallatie met negen luidsprekers, waarvan er vier worden ingebouwd in de hoofdsteunen van de zetels. Dit pack omvat ook een automatische airconditioning.

Officine Abarth: spitstechnologie en handwerk

Het is in de ateliers van Officine Abarth in Mirafiori (Turijn) dat de 124 Spider verheven wordt tot authentieke Italiaanse kunst. De Abarth 124 spider krijgt er een specifieke behandeling van de ingenieurs van Abarth, autofanaten in hart en nieren.

De mannen en vrouwen van Abarth laten hun knowhow los op een reeds uitstekend product met de "Racing"-koetswerkkit, een matzwarte afwerking van motorkap en kofferdeksel, en de Racing Alcantara®-interieurkit, die het interieur een persoonlijk karakter geeft en door zijn zwarte afwerking een authentiek wedstrijdgevoel creëert. De specifieke zetelbekleding houdt de bestuurder tijdens het rijden stevig op zijn plaats.

In de Officine Abarth wordt ook de standaard Record Monza-uitlaat geïnstalleerd, die sterke prestaties garandeert en de uitlaatsound nog sportiever maakt.

Elke wagen wordt getest en gecertificeerd door een mecanicien van Abarth, die ook, als teken van het exclusieve karakter van de wagen, een metalen plaatje met het volgnummer aanbrengt. De eerste 2.500 wagens van de productie van 2016 zullen worden genummerd. Het zijn met andere woorden unieke wagens voor unieke klanten.