Panda Cross

Gepubliceerd op

Nieuwe Panda Cross

De nieuwe Panda Cross is de compacte SUV die op dagelijkse basis heel eenvoudig te gebruiken is in de stad met de typische spirit, uitrusting en look van een 4x4 SUV van een hoger segment, zoals wordt aangetoond door het standaard ‘Torque on demand’ transmissie systeem – dit systeem wordt automatisch geactiveerd (indien gewenst) en zorgt ervoor dat probleemloos elke wegsituatie kan worden aangevat - en het ESC (Electronic Stability Control) systeem met ELD (Electronic Locking Differential) functie. Deze laatste voorziet bijkomende grip wanneer men zich op onverharde of gladde wegen of terreinen begeeft.

 

 

De Panda Cross biedt eveneens een selectieknop voor off-road amateurs en kunnen op deze manier beschikken over enkele specifieke AWD eigenschappen gebaseerd op de rijomstandigheden. Het systeem ‘Terrain Conttrol’ biedt de bestuurder drie verschillende rij-modussen:

  • AUTO – Automatische distributie van de kracht tussen de voor- en achtertrein in functie van de grip op de weg
  • LOCK – De vierwielaandrijving is steeds actief voor een optimaal off-road gebruik, remt de wielen af met weinig grip (of bij doorslippen) en versterkt de grip op de wielen met de meeste grip
  • HILL DESCENT – Voor optimale grip bij steile dalingen of bij het rijden op onverharde wegen bij het afdalen.

Elk detail van de Panda Cross werd ontworpen om hem direct herkenbaar te maken, met een stilistische stijl eigen aan die van een SUV. Het start allemaal bij de voorpartij die kan genieten van een totaal nieuwe look dankzij de nieuwe bumper, die beschikt over een grote beschermplaat vooraan afgewerkt in gesatineerde titanium kleur met een design met ‘gaten motief’ die van de panda een ruige auto maakt. Trekhaken die onmiddellijk herkenbaar zijn met een nieuw design met een rood glanzende rode omkadering om het off-road karakter van de auto nog extra in de kijker te zetten. De lichtunits zijn gloednieuw, de nieuwe voorlichten en mistlichten werden perfect geïntegreerd in de voorgrille waarin ook het logo verwerkt zit en waar eveneens de  nieuwe DRL’s met LED technologie huizen en verder overloopt in een beschermingsplaat. Aan de zijkant zien we bepaalde specifieke elementen zoals de verbrede wielkasten, zijstrips met Cross logo’s en de nieuwe dakrails die in dezelfde materialen zijn afgewerkt als de beschermingsplaat vooraan. De 15’’ duim aluminium velgen met vijfspaak design en in donkere metaalafwerking. De achterkant wordt eveneens gekenmerkt door een nieuwe bumper met een beschermplaat de identieke stijl overneemt van de voorpartij, een nieuwe lichtunit en een chroom uitlaatspruitstuk. Alles bij elkaar zorgt deze look ervoor dat het geheel een uiterst coherente en gesofistikeerde uitstraling meegeeft, bovenop de look van een dynamisch en wendbaar voertuig.

 

De nieuwe Panda Cross garandeert een buitengewone binnenruimte, het gemak van een vijfdeurs met een uiterst moduleerbare binnenruimte, dit alles in amper 370 centimeter. Daarbovenop biedt het binnen compartiment specifieke stoffen interieurs, een leder stuurwiel en versnellingspook en een specifieke bekleding voor het dashboard. Een speciale vermelding een buitengewone standaarduitrusting: automatische airconditioning, radio CD/MP3 met Blue&Me™ systeem met stuurbediening, specifieke 15’’ duim alu velgen, elektrische buitenspiegels, in de hoogte verstelbare bestuurderszetel en ‘All Seasons’ banden met maat 185/65R15.

Bij de optionele uitrusting zien we het innovatieve City Brake Control, het systeem dat bekroond werd met de 'Euro NCAP Advanced 2013’ prijs; een systeem dat erin voorziet obstakels of andere voertuigen te detecteren voor het voertuig waardoor deze automatisch gaat afremmen - in het geval de bestuurder niet reageert - om op deze manier aanrijdingen te vermijden, dit aan snelheden tot maximum30 km/u.

Een keuze uit twee motoren, beide met standaard Start & Stop en die over meer kracht beschikken dan de standaard Panda 4x4: de 80 pk 1.3 MultiJet II turbodiesel en de 90 pk 0.9 TwinAir Turbo benzine, deze laatste beschikt over een specifieke zestrapsautomaat met verkorte eerste versnelling. Meer nog, in vergelijking met de Fiat Panda 4x4 van dewelke deze is afgeleid, biedt dit voertuig nog verbeterde prestaties. Met 24° graden bodemvrijheid vooraan de 33° bodemvrijheid achteraan en de specifieke brede 'All Seasons' banden met maat 185/65R15 biedt deze Panda Cross verrassende prestaties off-road en is daarenboven uitzonderlijk comfortabel op de weg.

De specifieke persoonlijkheid, de compacte afmetingen en de hoge wendbaarheid maken van de Panda Cross een perfecte en aantrekkelijke stadsauto en weet eveneens de harten te veroveren van diegenen die avontuur wensen en off-road prestaties weten te waarderen. Dit alles met de beschikbaarheid van alle dynamische en comfort karakteristieken die het mogelijk maken om lange en uitdagende routes aan te gaan in alle comfort, dit dankzij de lay-out van de ophanging: een onafhankelijk MacPherson-systeem vooraan; een interactief torsiesysteem op de achterwielen werd specifiek ontwikkeld voor de vierwielaangedreven versies.